mandag 22. september 2014

Å komponere bilder

''Komposisjon betyr å sette sammen ulike elementer til en helhet''.
Når man komponerer noe så bruker man som oftest komposisjonprinsippene som går ut på f.eks kontrast, bevegelse, balanse og enhet. Disse fire prinsippene hører sammen og skaper et bilde. Man kan skape forskjeller og kontraster ved bruk av ulike størrelser, former, stryker osv.. Det handler også om å få brukt det gylne snitt.

I mediatimen fikk vi en oppgave om å gå på TIP for å ta noen bilder som fikk frem diverse former og linjer av diverse maskiner og det som befant seg på TIP-avdelingen. Jeg knipset noen bilder av blant annet dette:

Her prøver jeg å få frem forskjellige former som skaper kontraster og forskjeller uten at bildet blir for rotete.
Her fanger denne delen av maskinen all oppmerksomheten i og med at jeg kun fokuserte på denne sirkel og passet på at den fylte hele bildet. Dette bilder gir en sikker balanse og uten mye ''rot'' på bildet. Jeg valgte å ta bildet litt skjevt i og med at da skaper det litt mer balanse, sånn at det ikke blir så ''stivt''.
Dette bildet her består både av en rektangelform og av sirkler.
På dette bildet kan man både se horisontale linjer hvis man ser på skillet mellom gulvet og veggen. Man ser også halvsirkler i den nederste delen av det gylne snitt. Det er veldig mange saker og ting i bakgrunnen med forskjellige former som skaper bevegelse i bildet.
 Dette bildet kan gi litt bevegelse pga at det blir mange forskjellige former som er samlet på ett bildet.
Her blir den ene delen av maskinen satt i fokus på den venstre delen av det gylne snitt.
På dette bildet her plasserte jeg det jeg ville ha i fokus på venstre delen delen av det gylne snitt. 
På dette bildet satte jeg vinkelformen i fokus. Når vi ser på dette bildet festes blikket våres til den vinkelen øverst på midten av bildet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar