fredag 26. september 2014

Farger og kontraster

Forskjellig lys gjør at man oppfatter forskjellige farger. Fargene har også en symbolverdi i forskjellige kulturer. I vår kultur forbindes f.eks rødt med kjærlig og glede, men også fare. Grønt forbindes med håp og svart forbindes med sorg. Dette er noe vi alle bør forholde oss til når vi fotograferer og publiserer bilder.

I mediatimen tok jeg bilder hvor jeg prøvde meg på fargekontraster og fargesirkelen, sånn ble bildene mine:

Her fikk jeg frem rødt og litt grønt i bildet, begge fargene finner man i fargesirkelen. Her finner vi både varme og kalde farger.
I dette bildet ser man både magentafarge og gulfarge. Dette bildet består av de varme fargene i fargesirkelen.
Dette bildet her består av kalde farger, her ser man blåfarge og grønnfarge.
Dette bildet består av en lys magentafarge og grønn. Her er det blanding av varme og kalde farger.


Her får jeg frem litt lys grønnfarge og gul/oransje farge. Dette bildet består av både kalde- og varme farger.













I dette bildet her får jeg frem veldig godt rødt som er en varm farge og grønt som er en kald farge.












Her får jeg frem varme farger, både gult og megenta.
I dette bildet her får jeg frem veldig godt rødt som er en varm farge og grønt som er en kald farge. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar