fredag 10. april 2015

Youtuber


YouTube er verdens største nettsted for opplasting av videoklipp av forskjellige brukere. Dette populære nettstedet ble grunnlagt 14. februar 2005 av noen medarbeidere fra PayPal, i 2006 ble dette nettstedet kjøpt opp av Google. Inne på YouTube finner man mange forskjellige videoer fra a til å.               De sjangerne og det som blir mest sett på YouTube er store bloggere som legger ut sminkevideoer, klesvideoer, hårvideoer og anbefalinger av produkt. Dette er kanskje det jenter ser mest på. Mens gutter ser kanskje mest på folk som tester ut nye spill, ser på hvordan de spiller skytespill/bilspill/FIFA-spill. Både jenter og gutter kan også se mye på småklipp på YT som er morsomme. Sånn som f. eks morsomme katter, sleipe unger osv..             
        De mest populære YouTuberne fra Norge er ''TVNorge'' med totalt 1 180 093 abonnementer og ''World of Longplays'' med 282 295 abonnementer. Mens den som kanskje har hatt flest seere er YouTube-brukeren ''PewDiePie''. Han legger ut videoklipp hvor han tester ut nye online-spill, legger ut tegneseriefigurer som skal være morsomme, gjør om stemmer osv.. Dette er en veldig morsomt YouTube-bruker!
           
      Ny teknologi tradisjonelle bruksmønster for mediene er at det har blitt mer populært å se på TV-kanaler, serier og filmer via Internett. Folk bruker mer og mer forskjellige Internettsider som for eksempel ''Netflix'' for å se på filmer, serier osv.. online. Dette er en side man må betale seg inn for å få sett det som ligger på siden. Det finnes også andre nettsider fra utlandet hvor man kan se filmer osv.. helt gratis, som f. eks ''Popcorntime''. Dette har ført til at folk kanskje ser litt mindre på TV enn før, siden de har tilgang til å se på det via Internett hvor som helst og nesten når som helst, så lenge man har tilgang til Internett. Denne nye teknologien gjør at diverse budskap eller nyheter sprer ut raskere over hele verden, noen ganger før nyhetene kommer på TV.
           
           Brukerne som utvikler og lager medieinnhold selv får jo så klart makt over hva de selv legger ut, og de kan påvirke folk som ser hva de legger ut, både på en positiv og negativ måte, ettersom hva de legger ut. Og siden de ikke går igjennom tradisjonelle mediekanaler så hvem som helst legge ut og skrive nesten hva de vil. Hvis avsender skriver/sier litt feil kan dette føre til at mottakerne tolker det på en helt annen måte enn det som egentlig var meningen. Dette kan fort bli litt ''kaos'' og det kan fort være vanskelig å rydde opp etter seg dersom dette ikke ble delt på en tradisjonell mediekanal. Når tradisjonelle TV-kanaler mister seerne sine så fører dette til at de mister seertall, og dermed synker også inntekten deres ned.

Selv skulle vi prøve å lage en typisk YouTube-video, og da valgte jeg, Tora og Ingrid å lage en sangvideo/intervju. I våres program ''SingIt'' er jeg Nicki Minaj og Tora er programlederen.

                      

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar