tirsdag 13. januar 2015

Sosiale medier

Hvilke sosiale medier er mest populære?
Vi nordmenn er mestere til å henge på sosiale medier manger timer daglig. Vi er så å si alltid tilgjengelige på nettet og det er ikke akkurat vanskelig å komme i kontakt med oss. Dette er noe som har blitt mer og mer vanlig i hverdagen våres ettersom årene har gått. Under ser man et bilde som viser de mest populære sosiale mediene i Norge:



De sosiale mediene som er populære i min krets er mange av de samme applikasjonene som vises på bildet ovenfor. Det er bare noen som har blitt byttet ut. På bildet under ser man de sosiale mediene som er populære i min krets:






Så skal vi se litt på de sosiale mediene som jeg selv pleier å bruke daglig, mange timer daglig. Disse applikasjonene har jeg blitt avhengig av, det går ikke en eneste dag uten at jeg er innom disse appene for å kommunisere med venner og bekjente. Disse sosiale mediene bruker jeg:



Hva er Facebook? Facebook er et nettsamfunn hvor han eller hun oppretter en profil hvor man kan skrive om seg selv, kommunisere med venner og ukjente, dele diverse linker og bilder, opprette arrangement, spille spill og bli medlem i forskjellige grupper.

Hva er Twitter? Twitter er et amerikansk nettsamfunn som går ut på at brukeren kan sende og lese andre brukeres oppdateringer på opptil 140 tegn.

Hva er Instagram? Instagram er et foto-delingstjeneste og sosialt nettverk hvor man deler bilder og videoer til følgerne sine. Til de man selv følger kan man like og kommentere bildene deres.

Hva er Snapchat? Snapchat er en applikasjon hvor man kan dele bilder på 1 til 10 sekunder og opp til 30 sekunder lange videoer. Brukeren kan også dele en historie og sende bilder med spesialeffekter som tekst, tegning, klokkeslett, grader og redigeringeffekter. 


Hvilke medier nedprioriteres på bekostning av sosiale medier?
De mediene som blir nedprioritert på bekostning av sosiale medier er aviser, ukeblader, reklame og radio. Aviser blir byttet ut med nettaviser, sånn som f.eks VG-nett. Det er mye enklere å klikke seg inn på ei nettside for å lese nyheter, tv-programmer som blir oppdatert mange ganger daglig. Ukeblader finner man også på internett, sånn som ukebladet KK kan man få både i butikken og på KK.no. Reklame blir mest sendt ut på e-post nå, men uansett uavhengig av hvilket nettsted man besøker så dukker det enten opp en eller flere reklamer. Det er ikke så veldig mange som hører på radio lenger i og med at man kan laste ned en radio-applikasjon på enten iPhonen eller iPaden.  



1 kommentar:

  1. Fint, no veit eg alt om ungdommens medievaner. Ask.fm, kik og Vine ganske utkjent for meg må eg nok innrømme...

    SvarSlett